Tak jsme se do těch Alp nakonec dostali. A co čert nechtěl, vychytali jsme snad nejlepší myslitelné podmínky. Mrzlo až praštělo a prašan lítal na všechny strany. Takhle vypadaly první dva dny našeho švýcarského lyžařského výpadu.

Pomodlit se a vyrazit serpentinami, tak nám začínal každý den.

Nechtěli jsme spát v autě v -25 stupních, ani jsme nesouzněli se svatomořickými cenami a tak jsme nakonec sáhli po ubytování nedaleko hranic s Itálií. Cena necelých 400 Kč/osobu/noc byla tak lákavá, že jsme si ani příliš neprohlíželi mapu. Zatímco komfort ubytování ve Vianu hraničil v naší optice s luxusem, 500 výškovým metrů serpentinami nad hlavním údolí nechá jen málokterého řidiče klidným. Pokud myslíte, že přeháním, zajeďte si tam. Nebo se zeptejte Aleše, který to má po 5 výjezdech a sjezdech docela v paži. Ještě štěstí, že během toho týdne nikdy nesněžilo.

Kolem místního Spitzmaueru (zde Corn da Camp) stoupáme na hřeben Cima di Cardan.

Od motorismu zpět ke skialpu. Vzhledem k lokalitě našeho basecampu jsme vzali zprvu zavděk údolím Val da Camp a vybrali túru na Piz Ursera. U malebné chaty Saoseo jsme zatočili na sever a mrazivým údolím Mera jsme si to šláplou stopou šinuli na hřeben.

Už se nám to modrá.
Na hřebeni Cima di Cardan.
Aleš vyhlíží podmínku na Palü.

300 metrů pod vrškem jsme se nejdřív kochali a pak se rozdělili. Luky s Alešem a údernou posilou, Martinem, pokračovali po hřebeni vstříc kříži a fantastickému sjezdu. My s Alčou a Medvědem jsme se na první túře drželi zpátky, sjeli jsme si zpátky k chatě a vydali se ještě prozkoumat závěr údolí a prašan v lese. Zatímco nahoře jsme zaznamenali tu a tam drobný „Felskontakt“, dole to byla učiněná fantazie co se jak množství sněhu, tak jeho kvality týká.

Luky to odvážně šlape na Piz Ursera.
Alča v prvním letošním alpském oblouku.
Vlníme se zpátky k chatě Saoseo.

U auta jsme se potkali šťastně všichni a vydali se na rychlostní zkoušku do serpentin (pro případné zájemce: rekord v kategorii plně obsazených dodávek drží Aleš s časem 6:37:48 a to v úseku dole u popelnic po hřbitov nahoře).

Saoseo. Chata s atmosférou.
Druhý den se motáme na Motal.

Druhý den hlásila předpověď celý den zataženo a nejhorší počasí celého týdne. Ale zas jim to drobně ujelo, jak dokládají fotky z druhé poloviny dne. Vydali jsme se opět do údolí Camp a vybrali jsme dobře dostupný vršek Motal blízko od auta. Nemuseli jsme tak dlouho dupat dolinou a 900 výškových na vršek jsme měli natotata v kapse.

Karavana přichází.
Veselej medvěd na vršku Motalu.
A hurá v prašanu dolů.

Sjezd v SV svazích plných prašanu nedaleko výstupovky neměl chybu a tak jsme si řekli, že si těch horních 300 výškových rádi zopákneme. Jen co jsme přišli na vršek, roztrhlo se to a vylouplo se z toho odpoledne jak ze žurnálu. Aleš vykoukal sjezd na severozápad a tak jsme to tam vyslali.

Neporušených svahů je dostatek pro všechny.
Otáčíme druhou rundu.
Výhled z Motalu. Vlevo Berninapass, uprostřed Lagalb.
Druhý sjezd z Motalu. Z vršku pěkně přímo dolů do stopy. Fantazie.

Sjezd horní části Motalu byl famózní a i když to tak z fotky nahoře nevypadá, i slušně prudký. Aby toho nebylo málo, zamířili jsme ještě do žlábku v modřínovém lese. A to hned dvakrát.

Potkáváme se s kluky, kteří jeli normálkou…
…a odvážně vjíždíme do lesa.

Nejdřív jsme se nechali falešně zlákat do nevyjetého průseku a málem jsme se dostali do průse.u. Kolmé skály se nám skákat nechtělo a tak jsme to zase pokorně vyšlápli, trefili už správný žlab a opět fest strmým sjeli až dolů do údolí Camp.

Tady už jsme to trefili správně. Řádně strmým lesem až k potoku.

Dole jsme se akorát potkali s Alčou a Medvědem, kteří si v druhém kole našli své nádherné lajny a všichni jsme spokojeně odjeli do našeho doupěte. Na první dva dny to není nebylo vůbec marný a to jsme ještě nevěděli, že to bude ještě lepší!

I další část výpravy je nadmíru spokojená.
Prost! Ať žije prašan.
Jakub Cejpek
Fotograf a horský průvodce. Z horských disciplín zkouší všechno možné od lezení po skialp a nevalnou kvalitu maskuje univerzálností. Hodně fotí, občas něco natočí a hlavně je rád venku. www.cejpek.com IG: @jakubcejpek